نارسایی قلب: علایم، تشخیص، درمان

نارسایی قلبی- دکتر منیژه فلاح -فوق تخصص نارسایی قلبی و پیوند قلب

آیا نارسایی قلبی باعث تنگی نفس می‌شود؟

تنگی نفس از علائم بیماری قلبی است. در بیشتر اختلالات قلبی این عارضه مشاهده می‌شود. نارسایی قلب و تنگی نفس نیز با هم ارتباط دارند. در صورت بروز تنگی نفس در حالت فعالیت یا حتی زمان استراحت باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کرده تا علت دقیق آن مشخص شود.

نارسایی قلبی بعد از کرونا شایع است؟

معمولا نارسایی قلب پس از ابتلا به کرونا نادر است. اما اگر پس از ابتلا به کرونا دچار تنگی نفس شدید، حتما به پزشک مراجعه کرده و وضعیت قلب خود را بررسی کنید. اگر تنگی نفس ناشی از نارسایی باشد، معمولا علائم دیگری مانند خستگی، تورم پا و تکرر ادرار در شب نیز باید ایجاد شوند.

علت نارسایی قلبی بعد از زایمان چیست؟

شکل نادری از نارسایی قلب به نام کاردیومیوپاتی پس از زایمان وجود دارد که ممکن است در ماه آخر بارداری تا ۵ ماه پس از زایمان ایجاد شود. این اختلال یک نارسایی احتقانی قلب است که باعث می‌شود، قلب بزرگ‌تر و ضعیف شود. هنوز علت دقیق آن مشخص نیست. اما در یک مطالعه روی زنان بیمار مشخص شد که عضله قلب آن‌ها دچار التهاب شده است. التهاب می‌تواند به دلیل بیماری ویروسی یا پاسخ اشتباه سیستم ایمنی ایجاد شود.

مشکل نارسایی قلب در پاها را چگونه می‌توان برطرف کرد؟

برای حل مشکل ورم پا باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. تا جای ممکن میزان نمک را در رژیم غذایی کاهش دهید. همچنین لازم است سطح فعالیت بدنی بیشتر شود و در صورت امکان از استرس دوری کنید.

آیا نارسایی قلبی خطرناک است؟

نارسایی یک بیماری مزمن است و باید در تمام طول زندگی خود آن را مدیریت کنید. ممکن است نیاز باشد، برخی فعالیت‌های شما محدود شود و از خوردن برخی مواد غذایی محروم شوید. با رعایت نکاتی که پزشک مطرح کرده است، می‌توان از خطرناک شدن بیماری جلوگیری کرد. اما گاهی نارسایی خطرناک شده و عملکرد قلب به‌شدت مختل می‌شود. در این شرایط به عمل جراحی یا حتی پیوند قلب نیاز است.

درمان خانگی نارسایی قلبی امکان پذیر است؟

نارسایی قلبی از بیماری‌هایی است که حتما باید با متخصص قلب و عروق درباره‌ی آن مشورت شود. در غیر این صورت ممکن است که عوارض جبران ناپذیری برای فرد به جای بگذارد. درمان خانگی در بیماری‌های قلبی نمی‌تواند از درمان‌های اصلی باشد. بلکه می‌تواند در اصلاح سبک زندگی و در افزایش طول عمر و همچنین در بهبود اثرگذاری روش‌های درمانی موثر باشد. اما نمی‌تواند به عنوان یک روش درمانی اصلی به کار برده شود. پس سعی کنید پیش از استفاده از هر روش درمانی خانگی نارسایی قلبی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و سپس در استفاده از روش خانگی اقدامات لازم را انجام دهید.

رابطه بیدار شدن در شب و نارسایی قلبی چیست؟

اگر شما هم به بیماری نارسایی قلبی مبتلا هستید احتمالا شب‌ها احساس بدی پیدا می‌کنید و بارها از خواب می‌پرید. در صورتیکه نمی‌دانید به بیماری نارسایی قلبی مبتلا هستید یا نه و شب‌ها چندین بار بیدار می‌شوید و راحت نمی‌خوابید و هر بار که از خواب بیدار می‌شوید با فشار خون بالا و ضربان قلب بالا از خواب می‌پرید، لازم است که بررسی‌های لازم درباره سلامت قلب و نارسایی قلبی را انجام دهید.

اما چرا کسانی که نارسایی قلبی دارند شب‌ها از خواب بیدار می‌شوند؟ پاسخ این سوال نسبتا ساده است. هنگامی که شما می‌خوابید، اکسیژن خون شما کاهش پیدا می‌کند و این به علت کاهش عملکرد قلب و ناتوانی آن در پمپاژ خون و اکسیژن رسانی به بافت‌های دیگر در حالت خوابیده است.

بنابراین قلب نارسا و ناتوان شروع به فعالیت بیشتر می‌کند و فشار خون افزایش پیدا می‌کند. همچنین ضربان نیز افزایش پیدا می‌کند. با این حال شما دچار تنگی نفس می‌شوید و از خواب بیدار می‌شوید.

علائم نارسایی ضعیف قلبی چیست؟

کسانی که به نارسایی قلبی خفیف مبتلا هستند هم علائمی را تجربه می‌کنند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد؛

·        کسی که نارسایی قلبی خفیف دارد ممکن است که نتواند به خوبی در خواب نفس بکشد و دچار نفس تنگی شود.

·        افرادی که نارسایی قلبی خفیف دارند در هنگام فعالیت کردن و ورزش کردن احساس ناتوانی می‌کنند و نمی‌توانند فعالیت خود را ادامه بدهند و مجبور به قطع فعالیت خود می‌شوند.

·        کسانی که نارسایی قلبی خفیف دارند ممکن است که دچار ادم و یا تجمع مایعات در بدن خود شوند.

·        در مواقعی فرد با اضافه وزن مواجه می‌شود که به علت تجمع مایعات هم می‌تواند باشد.

درمان نارسایی قلبی در سالمندان چگونه انجام می‌شود؟

برای درمان بیماری نارسایی قلبی در سالمندان معمولا از درمان دارویی استفاده می‌شود. داروهایی که برای درمان نارسایی قلبی در سالمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بتابلوکرها، داروهای مسدودکننده‌ی ACE و داروهای قلبی دیگر هستند. البته که باید در سبک زندگی آنها هم تغییراتی ایجاد شود.

علل نارسایی قلبی چیست؟

علت‌های مختلفی می‌توانند باعث ایجاد نارسایی قلبی شوند. یکی از نکاتی که درباره ایجاد بیماری نارسایی قلبی باید مد نظر داشته‌باشید این است که این بیماری در بیشتر موارد ناشی از یک بیماری دیگر است. چه زمانی قلب نارسا می‌شود؟ زمانی که به آن خون کافی نرسد و نتواند به خوبی به فعالیت خود بپردازد. در این صورت می‌گوییم که قلب نمی‌تواند کارخود را انجام دهد و در انجام فعالیت خود نارسا شده‌است. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث نارسا شدن قلب شود، گرفتگی رگ‌های قلبی است. هنگامی که یکی از رگ‌های قلبی به هر علتی می‌گیرد، خون به اندازه‌ی کافی به قلب نمی‌رسد و در انجام فعالیتش که پمپاژ خون است با مشکل مواجه می‌شود.

ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و یا بیماری‌های زمینه‌ای دیگر می‌توانند در ایجاد این مشکل موثر باشند. از دیگر مشکلاتی که می‌توانند منجر به نارسایی قلبی شوند، بیماری‌های قلبی دیگر است. همچنین نارسایی قلبی ممکن است در اثر برخی واکنش‌های حاد مانند آلرژی‌ها و یا حمله‌ی قلبی و شرایط مشابه ایجاد شوند.

علائم نارسایی قلبی در کودکان چیست؟

اگر کودک شما به نارسایی قلبی مبتلا باشد، ممکن است که علائم مختلفی را نشان دهد. برخی از علائم نارسایی قلبی در کودکان شامل موارد زیر هستند؛

·        کودک شما به خوبی وزن نمی‌گیرد و معمولا از هم سن و سالان خود جثه‌ی کوچک‌تر و ریزه میزه‌تری دارد.

·        به سختی نفس می‌کشد و در مواقع زیادی دچار تنگی نفس می‌شود.

·        در بیشتر اوقات احساس خستگی مفرط می‌کند.

·        هنگامی که با دوستان خود بازی می‌کند، بیشتر از آنها نیاز به استراحت کردن دارد.

·        هنگام غذا خوردن خسته می‌شود و احساس خواب‌آلودگی به او دست می‌دهد.

·        سرفه زیاد می‌کند و در ریه‌های خود احساس گرفتگی و پری می‌کند.

·        زیاد عرق می‌کند.

درمان ورم پاها در نارسایی قلبی چگونه است؟

یکی از علامت‌های نارسایی قلبی این است که ممکن است که در پاهای خود تجمع مایع را شاهد باشید. ورم پاها ممکن است آزاردهنده باشد، از این بابت که شاید پاها درون کفش جا نشود و در راه رفتن احساس خستگی و درد بکنید. برای درمان این حالت می‌تواند از برخی از روش‌های ساده استفاده کنید.

یکی از روش‌هایی که ممکن است موثر باشد این است که در طول روز پاهای خود را برای مدتی بالاتر از باقی اندام‌های بدن نگه دارید، مثلا پای خود را به دیوار بزنید در حالیکه دراز کشیده‌اید. این کار می‌تواند به برگشت مایعات از اندام‌های تحتانی شما کمک کند و ورم پاها را کاهش دهد.

، یکی دیگر از درمان‌هایی که برای ورم اندام‌ها مانند پاها کاربرد دارد، مصرف بیشتر مایعات است. البته این مسئله را مد نظر داشته‌باشید که هنگامی که مایعات زیادی می‌خورید ممکن است که مانند دو طرف یک شمشیر باشد و ورم را تشدید کند.

جدیدترین درمان نارسایی قلبی چیست؟

امروزه از روش‌های جدید درمانی نارسایی قلبی دارویی است که به تازگی توسط سازمان غذا و دارو در آمریکا تایید شده‌است و Farxiga (dapagliflozin) نامیده می‌شود.

علایم نارسایی قلبی بعد از ورزش چیست؟

کسانی که به نارسایی قلبی مبتلا شده‌اند و ورزش می‌کنند، ممکن است علائم و عوارض زیر را تجربه کنند؛

·        تنگی نفس

·        احساس ناتوانی در ادامه‌ی فعالیت ورزشی